Mendzi
Mendzi joma: reliģija
Ķīniešu filozofs (ap 371.-289. g. p. m. ē.), kurš paplašināja un attīstīja Konfūcija mācību, uzskatīja, ka pasaules pamatā ir morāla kārtība un zināšanas par šo kārtību var iegūt meditācijas ceļā.
Avoti: R1
Korpusa piemēri
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- No Mendzi viedokļa, cilvēks, būdams visuma Es sastāvdaļa, ir spējīgs izprast čen, proti, debesu dao.
- Ķīniešu komentētājiem var piekrist tādā ziņā, ka Konfūcija un Mendzi darbos, kaut neizmantojot tieši šo vārdu kopu, daudz tika runāts par to, ka tauta jāizglīto de garā, lai nodrošinātu valsts uzplaukumu.
- Nosacīti tie būtu iedalāmi šādās grupās 1) ĶKP vadītāju raksti un runas ( Mao Dzeduns, Dens Sjaopins, Dzjans Dzemiņs, Hu Dzjiņtao, Sji Dzjiņpins); 2) ĶTR valsts dokumenti ( Konstitūcija); 3) 20. gs. sākuma revolucionāru, un, sākot ar 1912. gadu, Guomiņdana partijas biedru darbi ( Suņs Jatsens, Cajs Juaņpejs); 4) senlaiku Ķīnas domātāju teksti ( “ Pārmaiņu grāmata”, Konfūcija “ Apkopotas runas”, Laodzi “ Dao un De kanons”, “ Mendzi”, klasiskā vārdnīca “ Šuoveņ jiedzi”, “ Šana apgabala valdnieka grāmata ( Šandzjuņšu)”); 5) vēstures klasiskie sacerējumi ( “ Šidzji ( Vēstures pieraksti)”, “ Haņšu ( Haņu dinastijas grāmata)”); 6) 19.-20. gs. mijas intelektuāļu ( Lians Cjičao, Kans Jouvejs) teksti; 7) pirmo īniešu komunistu ( piemēram, Cjujs Cjubajs) raksti; 8) mūsdienu ĶTR oficiālo avīžu, laikrakstu un sociālo tīklu publikācijas, kuri satur ĶKP ideju plašus skaidrojumus ( meklētājs “ Baidu”, avīze “ Žeņmiņ žibao”, “ Sjiņhua” aģentūras informācija); 9) mūsdienu ĶTR sociologu un politikas zinātnieku grāmatas un raksti, kuri attīsta Hu Dzjiņtao teikto, un kurus arī var uzskatīt par ĶKP politiskā diskursa dalībniekiem ( Džans Jinkujs, Džans Tiedzjuņs, Džao Lunfejs).
- Tomēr, ar to Hu Dzjiņtao izteikumu līdzība Mendzi tekstam beidzas.
- Hu no Mendzi pārņēmis arī gramatisko četru vienzilbju vārdu konstrukciju, kurā ielikta vārdu kopa jou sjui ( ir kārtība).