disjunktīvs1
Lietojuma biežums :
disjunktīvs
Tāds, kas šķir; nošķirošs, sadalošs; tāds, kas sadala nošķirot.
Stabili vārdu savienojumiDisjunktīvais sakārtojums. Disjunktīvs spriedums.
Stabili vārdu savienojumi
- Disjunktīvais sakārtojums vārdkoptermins; joma: valodniecība — sintaktisko attieksmju veids, kurā komponentus saista šķiramie saikļi (piem., "Putni bija vai nu vanagi, vai pūces.").
- Disjunktīvs spriedums vārdkoptermins; joma: loģika — vairākdaļīgs (salikts) spriedums, kura atsevišķās daļas savstarpēji saista propozicionālā saitiņa, kuras funkcija atbilst šķiramā saikļa "vai" vai "vai nu..., vai" jēgai (piem., "Vai nu drīzumā uzlīs lietus, vai būs neraža").
Avoti: SV99
Korpusa piemēri
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- Likumus attēlo disjunktīvajā normālformā.
- Katra nākamā likuma būtība ir vispārināt tekošo disjunktīvo hipotēzi ( tādā veidā palielinot pozitīvi klasificēto elementu skaitu), pievienojot jaunu disjunkciju.
- Stjuarta un kolēģu pētījumā vērtētie grupu darba uzdevumi bija aditīvi ( bija jāintegrē atšķirīga informācija no katra dalībnieka par pastāvošajām personāla vadības sistēmām uzņēmumos, kur viņi strādā) un disjunktīvi ( bija jāizveido uzņēmuma atalgojuma sistēma), kur grupas darba izpildi var stipri ietekmēt tās spējīgākā dalībnieka sniegums.
- Diemžēl šis ekseģētais ( cenšas izskaidrot to, ko pats nesaprot) puisis nepiedzīvoja vēlākos disjunktīvos ( sadala nošķirot) atklājumus, kas viņa hipotēzi par divu atšķirīgu sugu ( bērns un pieaugušais) pastāvēšanu vienā indivīdā pārvērta aktīs ( pierādījumu paragrāfos), kur tika nostiprināti atzinumi, ka pieaugušais ir endobionts
- Stainers izšķir piecus uzdevumu tipus pēc tā, kā indivīdu ieguldījumi veido kopīgo grupas darba izpildi – ( 1) disjunktīvie uzdevumi, kur grupas darba izpildi raksturo tās spējīgākā dalībnieka sniegums; ( 2) konjunktīvie uzdevumi, kur grupas darbs atkarīgs no tās vājākā dalībnieka snieguma; ( 3) aditīvie uzdevumi, kur kopīgais sniegums ir individuālo pūliņu summa; ( 4) kompensējošie uzdevumi, kur grupas rādītāju veido neatkarīgu individuālo rādītāju aritmētiskais vidējais; ( 5) dalāmie uzdevumi, kur dalībnieki veic atšķirīgus apakšuzdevumus.